Prosjektet er en
forlengelse av Samtak i Sør-Trøndelag.
Kompetanse på områdene lese- /skrivevansker, atferdsvansker og
sammensatte lærevansker er representert ved deltakelse fra Bredtvet
kompetansesenter, Lillegården
kompetansesenter og Trøndelag
kompetansesenter. Bredden i kompetansen fra de tre sentrene
skal sikre utvikling av skolenes læringsmiljø og bidra til
virksomme tiltak for elever med behov for særlig tilrettelagt
opplæring. 11
grunnskoler og 4 videregående skoler fra Sør-Trøndelag deltar i
prosjektet. Hver av skolene deltar med grupper som består av
representanter fra ledelse, spesial- (sosialpedagogisk kompetanse,
vanlige lærere samt PP-tjeneste/Hjelpetjeneste.
På
samlingene presenteres
modeller for analyse og refleksjon samt relevant empirisk kunnskap
som skolegruppene anvender til å videreutvikle tiltak på skole-,
klasse og individnivå. Kunnskap
og erfaring fra samlingene anvendes til arbeid på skolene mellom
hver samling, og skal sikre spredning og forankring av kompetanse
på den enkelte skolen.
I tillegg skal PP-tjenestens/Hjelpetjenestens deltakelse
bidra til spredning av kompetanse til andre skoler. |