Tekstene er hentet fra LP-modellens Veilederheftet, skrevet av Torunn Tinnesand og Sandra Val Flåtten, Lillegården kompetansesenter
Motivasjon
Erfaringer fra utviklingsprosjekter viser at motivasjonen ofte
er sterkest i starten. Mange mennesker liker forandringer i
hverdagen, og forventninger om noe nytt som skal gjøre hverdagen
bedre og mer spennende vil ofte være en motivasjonsfaktor.
Men ikke alle reagerer slik. Noen mennesker liker slett ikke
forandringer. De trives best med det vante og kjente, og de er
mest motivert når de får jobbe i fred med det de kan godt og
føler at de lykkes med.
Disse vil gjerne hevde at ”vi har prøvd det meste fra før”, og
”det er ikke noe nytt med dette”. De vil jo også til en viss
grad ha rett i dette. Det som først og fremst er nytt ved
LP-modellen er den systematiske måten kunnskapen er anvendt på,
i organiseringen og arbeidet på flere nivåer i organisasjonen
samtidig.
Motivasjon kan defineres som selve samlebegrepet for de krefter
som igangsetter og vedlikeholder atferd og gir atferden retning
(Håkonsen 1994:128). Det handler, med litt andre ord, om
”drivet” som setter i gang en bestemt form for atferd og målet
som atferden blir rettet inn mot.
Det finnes mange forskjellige former for motivasjon, men vi
avgrenser oss til et fokus på inndelingen av hva som gir driv
til ulike typer handlinger (1). Hovedskillet blir gjerne satt
mellom indre og ytre motivasjon. Skillet mellom de to
motivasjonstypene er ikke absolutt. Det er teoretisk basert, og
i praksis kan de overlappe hverandre i større eller mindre grad
eller betinge hverandre.
(1) Et
alternativ til inndelingen i indre og ytre motivasjon, er å ta
utgangspunkt i begrepene
mestringsorientering og prestasjonsorientering.
Indre motivasjon blir vanligvis knyttet til at vi gjør det vi
gjør fordi det oppleves morsomt, meningsfylt og positivt. Vi kan
gjerne arbeide mot et bestemt mål, men drivet har sammenheng med
”indre” tilstander, slik som reduksjon av et behov,
nysgjerrighet, det å mestre eller fjerne seg fra en
spenningstilstand eller det å oppnå bekreftelse på egne evner og
anlegg (Teigen 1997, Håkonsen 1994, Wormnes og Manger 2005).
Ytre motivasjon handler om at drivet til å gjøre noe bestemt er
knyttet til kontekstuelle forhold. Vi gjør det vi gjør, ikke
fordi det gir deg glede i seg selv, men fordi det fungerer som
et redskap for å oppnå noe annet (for eksempel høyere lønn, en
faktisk eller forventet ros eller belønning, status eller andre
former for ”ytre” belønning) (Teigen 1997, Bø og Helle 2002,
Imsen 1991).
Både indre og ytre motivasjon kan være knyttet til ulike forhold
hos ulike personer. Alle mennesker vil både ha behov for
forandring og behov for å opprettholde det som oppleves trygt
(double bind-teorien). Dette er to grunnleggende behov hos
mennesker, som ofte kan stride mot hverandre. (Jeg orker ikke
lenger å ha det slik jeg har det, men jeg våger ikke å gjøre noe
med det fordi jeg ikke vet hva som vil komme ut av det).
Det vil også variere fra menneske til menneske hvilke av disse
behovene som er sterkest (forandring eller å beholde status
quo). For en person kan den indre motivasjonen for å få
bekreftelse på egne evner og anlegg være knyttet til det å få
nye utfordringer, mens en annen person kan motiveres mest av
bekreftelse knyttet til tryggheten ved å fortsette å gjøre det
en vet en er flink til.
På samme måte kan den ytre motivasjonen være avhengig av hvilke
verdier og personer en identifiserer seg med. En skolekultur vil
oftest bestå av ulike subkulturer. Det finnes grupperinger både
på lærerværelser og blant elever, hvor motivasjonen for
handlinger ser ut til å være knyttet til å oppnå status innenfor
en subkultur.
Det er en forventning om at LP-modellen skal brukes over tid,
minimum to år. Med utgangspunkt i erfaringene som ble gjort i
utviklingsprosjektet, vil nok mange av lærergruppene før eller
siden komme til å oppleve at motivasjonen for arbeidet faller i
løpet av denne perioden. Da er det viktig å få impulser som
bidrar til at motivasjonskurven peker oppover igjen, og i
forhold til dette har eksterne veiledere en viktig funksjon.
Vi har tidligere vært inne på betydningen av å ta hensyn til
læreres medbestemmelse og autonomi. Ved at de selv er med på å
avgjøre om de vil anvende LP-modellen over en toårs periode,
ligger det sannsynligvis bedre til rette enn ellers for
etablering av indre motivasjon for arbeidet som skal gjøres.
Også forventningen om at lærerne gjennom arbeidet i
lærergruppene skal arbeide selvstendig og finne løsninger på
problemer, kan være en kilde til indre motivasjon i
lærergruppene. Her skal vi ikke se bort fra at det kan ligge et
element av både mestrings- og prestasjonsmotivering til grunn
for ivrig jobbing ("vi skal vise dem at vi kan klare det!").
Det å komme sammen i ei gruppe kan i seg selv være en kilde til
indre motivasjon for arbeidet med analysemodellen. Betydningen
av å bli sett og hørt av kollegaer i en travel hverdag vet vi
har stor betydning. Men dersom arbeidet i gruppa skal oppleves
positivt, betinger det en god stemning i gruppa preget av
gjensidig respekt, saklighet og interesse for å arbeide sammen
mot et mål.
Motivasjon kan sies å være en nødvendig, men likevel ikke
tilstrekkelig betingelse for læring og utvikling. Det hjelper
ikke at motivasjonen for arbeid med analysemodellen er høy i
lærergruppa, dersom for eksempel mye fravær fører til at det går
lang tid mellom hvert møte eller at en akutt situasjon før møtet
gjør det vanskelig å konsentrere seg. Derfor understreker vi nok
en gang betydningen av å holde fast på møtestrukturen og
prinsippene relatert til arbeidet med LP-modellen.
Dersom en deltaker ”har mye i hodet” når hun kommer til møtet,
kan det virke naturlig og riktig å settes av litt tid til å
lytte til denne deltakerens opplevelser. Vi har imidlertid
erfaring fra at når lærergrupper brukes til å vise forståelse
for enkeltes problemer, i stedet for å jobbe systematisk med å
finne nye perspektiver og tiltak, så kan dette gjøre mer skade
enn gagn.
Det er nødvendig i enkelte sammenhenger å bare lytte og gi
støtte, men vi fraråder å bruke lærergruppene til dette. Både
fordi det er så viktig å få gode erfaringer med å utvikle tiltak
basert på analyse, og fordi det vil være krevende for leder i
gruppa å balansere bruken av tid dersom en først åpner opp for å
”slippe løs” det enkeltlærere i gruppa er fylt av etter en
strevsom dag. Fokus i møtet skal tross alt være på arbeidet med
analysemodellen.
Wormnes og Manger peker på betydningen av at deltakerne i en
utviklingsprosess tror på mulighetene til å skape positiv og
bekreftende mening, og at dette igjen styrker prestasjonene
(2005). De aller fleste lærerne vil nok ha dette som
utgangspunkt når de starter opp arbeidet med analysemodellen,
men det vil finnes unntak. Det kan for eksempel være lærere som
gir uttrykk for at de er skeptiske til det å arbeide etter
prinsippene i analysemodellen.
Og naturlig nok vil gjentatte, negative uttalelser gjøre noe med
stemningen i gruppa. Dersom gruppa selv ikke greier å finne en
løsning på en slik utfordring, vil det være behov for at
veileder bidrar til endring av kommunikasjon og samhandling i
gruppa ved å stille spørsmål og komme med synspunkter som kan
bidra til en løsning.
Eksempel på slike spørsmål kan være: Hva er det som bidrar til å
opprettholde motstanden og skepsisen? Har vedkommende dårlige
erfaringer med liknende arbeid? Har vedkommende
mistillit til det teoretiske og empiriske grunnlaget?
Kanskje opplever vedkommende at arbeidet er unødvendig bruk av
tid fordi hun ikke opplever å ha noe særlig problemer selv? Det
vil da være viktig at veileder påpeker hvor viktig denne
lærerens erfaring og kunnskap er for resten av gruppa, og
understreke hvilke fordeler det å utvikle felles forståelse og
handlingskompetanse i kollegiet har for elevene og skolen som
helhet.
Utfordringen som gjelder arbeidet i lærergruppa kan også
plasseres i sammenhengssirkelen for å identifisere påvirkende og
opprettholdende faktorer. Når dette er gjort, er det lagt et
grunnlag for å tenke aktuelle tiltak. Det at veileder bistår
gruppa med å analysere sammenhenger mellom faktorer som hemmer
gruppas arbeid, vil hjelpe lærerne til å endre disse faktorene.
Ekstern veiledning
I implementeringen av LP-modellen er ekstern veiledning til
lærergruppene et viktig element. Veileder skal bidra til å
kvalitetssikre lærergruppenes arbeid, slik at de oppnår gode
resultater som kommer elevene til gode. Dette dreier seg om å
sikre at gruppene arbeider systematisk med alle trinnene i
analysemodell, og å sørge for at det systemteoretiske og
empiriske kunnskapsgrunnlaget anvendes.
Å ha systemperspektiv på sakene som gruppa arbeider med,
innebærer å være opptatt av interaksjonen mellom elevenes læring
og atferd, og ulike forhold i omgivelsene som påvirker denne.
Veileder skal se til at de sakene som tas opp i gruppene blir
analysert ut fra ulike forhold i de systemene som utfordringene
viser seg i.
Veileder skal også bidra til at lærergruppene utvikler en
kunnskaps- og forståelsesbasert praksis. Kunnskapen i
Kunnskapsheftet skal anvendes som bakgrunn for gruppenes
refleksjon og analyse når gruppene arbeider med saker, slik det
er beskrevet i Modellheftet.
Den største utfordringen er nok knyttet til det å komme fra
analyse og refleksjon til tiltak.
Veileder bør minne gruppene om at de skal lage tiltak som
treffer de opprettholdende faktorene, og at tiltakene som velges
er i tråd med empirisk kunnskap om hva som virker.
I tillegg er det viktig å minne om betydningen av systematisk
gjennomføring av tiltakene. De tiltakene som planlegges må kunne
gjennomføres i praksis, slik at flest mulige forhold som kan
tenkes å forstyrre planene må være tenkt gjennom på forhånd.
Veileder må sørge for å avklare forventninger til veiledningen
med hver enkelt lærergruppe. Hensikt med veiledningen, metodisk
tilnærming, roller og ansvar må diskuteres, og konklusjonene må
skrives ned i et referat eller en avtale.
Tidsplan for veiledning må avtales for et semester av gangen.
Gruppeleder må sørge for at veileder får tilsendt skriftlig
veiledningsgrunnlag som presiserer problemstilling og mål for
veiledningen. Gruppeleder må også sørge for at veileder får
tilsendt referat fra alle møter i gruppa.
Veiledere som er ansatt i PP-tjenesten må presisere overfor
lærerne at de i denne sammenhengen har en annerledes rolle enn
når de samarbeider om saker hvor skolen har kommet med formell
henvendelse til PP-tjenesten. Denne ”nye PP-rollen” er en måte å
bidra til skolens kompetanse- og organisasjonsutvikling iht. §
5.6, andre ledd i Opplæringsloven.
Dersom enkelte lærere sitter med en forventning om at
PP-tjenesten overtar saken, og ser på dette som en uformell
henvendelse om hjelp, så vil dette prege både denne lærerens og
hele gruppas arbeid. Ulike og urealistiske forventninger vil
kunne hindre at gruppa kommer fram til tiltak basert på sin egen
forståelse av hva som påvirker og opprettholder problemet.
Det finnes mange ulike teoretiske og metodiske tilnærminger til
veiledning, og det kan være glidende overganger mellom
veiledning, rådgivning, konsultasjon, supervisjon og terapi. I
profesjonsveiledning og supervisjon er det gjerne en erfaren
kollega som veileder en som er mindre erfaren.
Lærergruppenes arbeid kan betegnes som en profesjonsutvikling,
da det handler om å etablere en kunnskapsbasert praksis, og å få
mer bevisst forhold til egne begrunnelser for praksis. I
forholdet mellom PP-tjenesten som LP-veileder og lærergruppene,
så er det viktig å påpeke at det er lærerne selv som er mest
erfarne når det gjelder alt som har med undervisningen å gjøre.
PP-tjenesten forventes i denne sammenheng å kunne det teoretiske
grunnlaget for LP-modellen særlig godt.
I tillegg har PP-tjenesten gjerne mer erfaring med å vurdere
saker ut fra ulike teoretiske perspektiver, og ikke minst har de
fordelen av å stå utenfor den læringsarenaen hvor utfordringene
viser seg. Dette gir et godt grunnlag for å stille spørsmål og
gi råd om kunnskapsbaserte begrunnelser for tiltak.
Lauvås og Handal (1990) peker på tre retninger innenfor
veiledning: terapitradisjonen, håndverkstradisjonen og handling
og refleksjon. Veilederrollen i LP-modellen vil ligge nærmest
opp til den siste retningen, som legger hovedvekten på å fremme
refleksjon og handling i samtaler som er fjernet fra praksis.
Lauvås og Handal er opptatt av forholdet mellom teori og
praksis, og forholdet mellom det lærere sier de gjør, og det de
faktisk gjør. Ved å bli konfrontert med spørsmål om begrunnelser
for sine handlinger, så får en grep om egen praktiske
handlingsteori. Begrunnelsene kan være knyttet til to ulike
nivåer i ”praksistrekanten”.
P1 nivået
illustrerer handlingsnivået, og det en faktisk gjør. P2 nivået
omfatter begrunnelser som bygger på erfaringer og kunnskaper,
mens P3 nivået omfatter begrunnelser knyttet til verdier og
holdninger.
Veiledning som handling og refleksjon representerer en kognitiv
veiledningstradisjon, som er opptatt av å være noe annet enn, og
forskjellig fra terapi. En evalueringsundersøkelse av Lauvås og
Handal sin veiledningsstrategi, viser likevel at de som får
opplæring etter denne metoden tilegner seg en ”terapeutisk”
holdning, som å lytte og la veisøker stå i sentrum (Johannessen
m.fl. 2001:138).
Kommunikasjon og samhandling i gruppa har betydning for i
hvilken grad de makter å være lojale til prinsippene i
analysemodellen, noe som igjen har betydning for resultatet av
arbeidet.
Dette innebærer at veileder også må ta ansvar for å stille
konfronterende spørsmål til verbal og non-verbal kommunikasjon i
gruppa. Men spørsmålene må ha til hensikt å bidra til å utvikle
en kunnskapsbasert praksis, og sørge for at LP-modellens
analyseredskaper blir anvendt.
Begrunnelsene som etterspørres skal være relatert til temaet som
blir diskutert og kunnskap som kan belyse dette. Hensikten med å
stille spørsmål til kommunikasjonen må aldri være basert på
intensjoner om å ”avsløre” eller ”arrestere” personer i gruppa
som en selv opplever en anstrengt relasjon til. Når en som
veileder ”pirker borti” kommunikasjon må en ha til hensikt å
bidra til en mer konstruktiv læringsprosess for alle i gruppa.
Veileder må forutsette at alle deltakerne i gruppa er aktive
deltakere. Non-verbale uttrykk kan gi like sterke kommunikative
budskap som verbale, men det er større fare for subjektive
tolkninger hvis en ikke etterspør betydningen hos avsender.
Ikke alle lærere i en gruppe er like aktivt deltakende til
enhver tid. Dette kan vi heller ikke forvente, men om det
foregår verbal eller non-verbal kommunikasjon som hemmer gruppa
i å arbeide i tråd med intensjonene, så er det veileders så vel
som gruppeleders ansvar å gjøre noe med dette.
Det er viktig at veileder holder fast ved handling og
refleksjon. Hensikten med refleksjon og analyse i LP-modellen er
at tiltakene skal være basert på kunnskapsbasert forståelse. Det
kan være en fare forbundet med både for mye og for lite
refleksjon rundt en sak. For sterkt fokus på refleksjon kan
undervurdere hvor vanskelig veien fra tanke til handling kan
være (Skagen 2000).
Men for sterkt (og for raskt) fokus på handling kan undervurdere
betydningen av at tiltakene må bygge på kunnskap om hva som
virker. Thomas Nordahl gjennomførte våren 2006 gruppeintervjuer
i lærergrupper som arbeidet med LP-modellen i to kommuner.
Intervjuene viste at lærernes motivasjon og opplevelse av nytte
hadde sammenheng med framdrift i arbeidet. Hvis det tok for lang
tid før de så noen resultater av arbeidet, så sank motivasjonen.
Samtidig fant han eksempler på at det skjedde endringer i
lærernes tilnærming i saker når de fikk hjelp til å se saker ut
fra nye perspektiver. Når de forsto utfordringen på en ny måte,
så begynte de også å forholde seg annerledes, og dermed bidro de
til å sette i gang en kjede av endringer i det sosiale systemet
hvor utfordringen først viste seg.
I veiledningen vil også elementer fra håndverks- og
terapitradisjonen være relevant i enkelte situasjoner.
Håndverktradisjonen er relevant i forhold til å trekke fram gode
modeller for yrkesutøvelse (mesterlære). Det kan være slike
eksempler blant lærerne i gruppa, eller veileder kan vise til
andre eksempler hun kjenner fra sin erfaring eller fra teori.
Terapitradisjonen kan være relevant først og fremst når det
gjelder å ha en lyttende og åpen innstilling. Men det er også
viktig å ha en anerkjennende holdning til følelser, uten at
disse skal ha hovedfokus. Dersom en lærer skulle oppleve å bli
såret eller krenket av diskusjoner som foregår i gruppa, så er
det viktig å ivareta vedkommende ved å vise forståelse og
anerkjennelse for følelsene, men en må ikke gjøre dette til
hovedsak.
Følelser må forstås i forhold til saken og kommunikasjonen som
har vært i fokus, ikke i forhold til personlighet eller
egenskaper. I hovedsak skal altså veiledningen til lærergruppene
knyttes opp mot handling- og refleksjonstradisjonen, og sørge
for å knytte teori og praksis sammen.
Ekstern veileder skal veilede lærergruppene minimum to ganger
pr. halvår. I starten kan det hende at noen grupper har behov
for noe tettere oppfølging. Skolens koordinator er den som
følger gruppenes arbeid tettest, og som har kontakt med ekstern
veileder. Det kan derfor tenkes at koordinator ber veileder om å
komme tidligere og hyppigere inn i enkelte grupper enn planlagt
i starten.
Gruppeledelse
Gruppeleder har en viktig funksjon i forhold til å bidra til at
alle trinn i analysemodellen blir anvendt i riktig rekkefølge.
Det er særlig viktig at analysefasen blir gjennomført før det
bestemmes hvilke tiltak som skal settes inn. Gruppeleder har
også et ansvar for at det utvikles gode læringsprosesser i
gruppa. I opplæringen blir det lagt vekt på at alle medlemmene
av gruppa har et felles ansvar for å følge prinsippene i
LP-modellen. Leder av lærergruppa er imidlertid tillagt et
utvidet ansvar i forhold til å strukturere arbeidet, som
innebærer å:
sette arbeidet effektivt i gang
disponere tiden
se til at prinsippene i analysemodellen følges
stimulere til at utfordringer, tema eller problem blir belyst ut fra ulike perspektiver
ha fokus på hvilke faktorer som påvirker og opprettholder utfordring eller problem
tilstrebe at alle i gruppa føler seg faglig og menneskelig likeverdig
bidra til
analyse av prosessen i gruppa, og ha fokus på
kommunikasjonen
mellom deltakerne
sørge for at arbeidet munner ut i konkrete forslag til tiltak
sørge for at det blir laget en klar plan for gjennomføring og evaluering
sørge for at det blir skrevet referat
sette av tid til metakommunikasjon på slutten av hvert møte.
Gruppeleder har et
særlig ansvar for at gruppa utvikler en kunnskapsbasert praksis.
Dette betyr ikke at hun skal ha mer oppdatert kunnskap enn de
andre, men ha et overordnet ansvar for å trekke inn LP-modellens
prinsipper og teoretiske perspektiver i arbeidet med en sak. Når
veisøker beskriver et problem som er relatert til en elev eller
en gruppe elever, bør gruppeleder sørge for at saken belyses ut
fra systemperspektiv. Det vil si at det i refleksjon og analyse
er fokus på interaksjon mellom elevene og de sosiale systemene
som problemene viser seg i.
Elevenes handlinger må dessuten forstås ut fra aktørperspektiv.
Det vil si at det blir lagt vekt på å forstå hvilke intensjoner
elevene har med handlingene sine i de bestemte situasjoner og
sammenhenger som atferden utspiller seg. Dessuten er analyse av
faktorer som påvirker og opprettholder problemet helt sentralt
for å forstå interaksjon mellom elever og de sosiale systemene
de inngår i. Sammenhengssirkelen (sola) er derfor et nyttig
redskap å trekke fram i ulike faser av arbeidet.
Når gruppeleder møter godt forberedt til møtene, gir dette gode
forutsetninger for å strukturere gruppas arbeid. Forberedelse
dreier seg blant annet om å lese gjennom logger fra tidligere
møter, og skaffe seg en oversikt over hvilke saker som kan være
aktuelle å prioritere på neste møte. Gruppeleder skal bidra til
å få fram bredest mulig informasjon om saken, og sørge for å
oppsummere underveis hva en vet, og hva det er behov for å
innhente mer sikker kunnskap om.
Strukturering av gruppas arbeid handler også om å oppsummere
hvilke perspektiver som er belyst, sjekke ut om gruppa har en
felles forståelse av saken de jobber med, og se til at det blir
laget en plan for gjennomføring og evaluering av tiltak.
Det å følge trinnene i første delen av analysemodellen, legger
et solid grunnlag for lærergruppas arbeid med et problem eller
en utfordring. Den gir god hjelp til å forstå et definert
problem ut fra sammenhenger som påvirker og opprettholder det,
og dermed gode muligheter for å finne fram til virksomme tiltak.
Imidlertid kan det være forhold relatert til kommunikasjon og
samhandling i gruppa som påvirker om lærerne lykkes med å følge
analysemodellen lojalt. Individuelle og relasjonelle forhold,
både innad i gruppa og i skolekulturen for øvrig, vil påvirke
ledelse og samarbeid i gruppene.
Kommunikasjon og
samhandling
Kommunikativ kompetanse er å vite hva en kan si til hvem, hvor,
når og hvordan. Denne definisjonen knytter språkbruk til normer
(Glomnes 1991). To viktige forutsetninger for god kommunikasjon
er at deltakerne opplever hverandre som likeverdige, og at de er
ærlige og mener det de sier. Diskursetikk forutsetter at enhver
uttalelse er gyldig. Dette innebærer blant annet at avsender har
en hensikt med ytringen i en bestemt sammenheng, og at mottaker
tar dette på alvor.
Det er gjennom språket vi deler kunnskap, erfaringer og verdier.
Gjennom språk, begreper og uttrykksformer vil ulike
grunnoppfatninger og verdier avdekkes. Men det er også språket
som kan hjelpe oss til å videreutvikle felles kunnskaper og
verdier, og bidra til større grad av felles
virkelighetsoppfatning. Derfor er det viktig å være bevisst på
den verbale og non-verbale kommunikasjonen i gruppene.
Å uttale seg er ikke bare å tale, men også å handle sosialt. Når
vi sier noe til noen, forutsetter vi den andres svar. En samtale
inneholder således en gjensidig forpliktelse (Løvlie 1984:73).
Med denne forståelsen av kommunikasjon må vi kunne forutsette at
all verbal og non-verbal kommunikasjon er å forstå som uttalelse
som krever et svar, eller et svar på en annens uttalelse.
Det å kjenne prinsipper og regler for god kommunikasjon gir
mulighet for å uttrykke det vi vil, og øker sjansen for å bli
forstått slik vi ønsker å bli forstått. Noen vil imidlertid
oppfatte det å sette opp regler for kommunikasjon som hemmende
og begrensende for fri flyt i samtalen. Det kan vekke lysten til
opposisjon, kverulering eller sabotering (Glomnes 1991).
Hver lærergruppe bør derfor sørge for å diskutere og bli enige
om noen regler for kommunikasjon. Det kan handle om forpliktelse
og aktiv deltakelse, om taushet og/eller dominans. Måten man
kommuniserer på er viktig i alle faser av arbeidet med
analysemodellen.
Det gjelder hvordan en formulerer og legger fram saker, stiller
spørsmål, samt reflekterer og uttrykker oppfatninger, både i
analyse- og tiltaksfasen. Det kan også handle om å etterspørre
og gi begrunnelser for påstander og ytringer. Gruppa må bli
enige om hvilket ansvar gruppeleder og hver enkelt deltaker skal
ha for at disse reglene blir fulgt.
Det å peke på uheldige kommunikasjonsformer som kan hemme
gruppas arbeid kan være vanskelig, og lærerne må derfor også bli
enige om hvordan dette kan bli kommunisert i gruppa.
Enkelte gruppemedlemmer kan i blant (eller konstant) være tause
og ikke delta aktivt i gruppas arbeid. Det kan være ulike
grunner til dette. Noen vil kanskje oppleve manglende motivasjon
for å delta i samtalen i visse sammenhenger. Kanskje føler de at
de egentlig ikke har tid til å være der, eller de kan mangle tro
på at det hjelper å sitte der å snakke.
Kjønnsforskjeller kan også ha betydning. Menn og kvinner kan ha
noe ulik språkkultur. Uten å generalisere for sterkt, vil nok
mange mene at kvinner er mer glad i å ”prate om det”, mens menn
er mer opptatt av ”å gjøre noe med det”. Dette kan være nyttig å
ha som bakgrunn for å diskutere kommunikasjonsregler i gruppene.
Å kjenne til personlige verdier og uttrykksformer er viktig
bakgrunnsinformasjon når en skal tolke verbale og non-verbale
kommunikative uttrykk. Noen mennesker har som verdi og leveregel
å ”si ting rett ut, og snakke rett fra levra”, mens andre liker
å ”føle seg litt forsiktig fram” i samtalen. Enkelte kan pakke
budskapet inn i humor, eller snakke i generelle vendinger, slik
at de kan unngå forpliktelser med utsagn som ”det var ikke slik
jeg mente det”.
Deltakelse i kommunikasjonen i en bestemt gruppe eller sosial
sammenheng vil også påvirkes av hvilken posisjon, rolle eller
funksjon en har (Tinnesand og Flaatten 2006). Det å sette sammen
grupper på tvers av etablerte samarbeidsgrupper kan være et godt
utgangspunkt for å skape nye roller og likeverdige posisjoner i
en gruppe. Dette gir likevel ingen garanti for at ikke ”gamle
roller” tas med inn i gruppene. Alle gruppemedlemmene må ta
ansvar for likeverdighet og gode relasjoner i gruppa.
Med systemteoretisk forståelse til grunn vet vi at når en person
endrer sin måte å uttrykke seg på, vil dette påvirke de andres
svar på budskapet. Om en person har for vane å uttrykke seg
gjennom humor når budskapet er litt vanskelig, vil dette kunne
føre til at mottakerne blir usikker på hva han egentlig mener.
Om det samme budskapet uttrykkes i alvor, vil mottakerne ikke
være i tvil om at dette er hans mening, og dermed kunne svare
direkte på dette. Det kan være viktig at en tidlig
metakommuniserer om roller og kommunikasjon i gruppa, slik at
uheldige kommunikasjons- og uttrykksformer ikke får festet seg.
Samtidig må man ta hensyn til at det å innta en annen måte å
være eller kommunisere på, ikke er gjort i en fei.
Refleksjon og analyse
Å reflektere brukes i dagligtale ofte synonymt med å tenk over
noe. Verbet reflektere betyr å kaste tilbake, gjenspeile, stråle
tilbake, tenke over, spekulere på. Å kaste tilbake kan være et
godt bilde på refleksjon. En kan forestille seg en reflekterende
gruppe som en samling mennesker som sitter og kaster ball med
ord og uttrykk, på jakt etter flest mulige betydninger.
Et annet bilde på refleksjon er å innta et fugleperspektiv. En
beveger seg litt opp og ut av den daglige situasjonen for å
reflektere over noe en har erfart i forhold til den kunnskap en
har om dette temaet. Ved å tenke over saken ut fra overordnede
verdier og kunnskaper, kan en se denne ut fra nye perspektiver.
Refleksjon er ikke det samme som diskusjon. I diskusjoner brukes
ofte retorikk, som betyr overtalelseskunst. Diskusjoner har
gjerne form av å overtale andre om egne standpunkt. I refleksjon
er det ikke noe klart standpunkt på forhånd. Refleksjon er
knyttet til hermeneutikk, som betyr fortolkningskunst. En
grunnleggende forutsetning for refleksjon er det hermeneutiske
prinsippet ”å være åpen for å la seg bli fortalt noe nytt”
(Hellesnes 1988).
Hvor åpen en greier å stille seg til nye perspektiver henger
også sammen med pedagogisk grunnsyn. For eksempel finnes det
noen lærere som ikke stiller spørsmålstegn ved om
undervisningsmåte og lærestoff er relevant, selv om det viser
seg at dette ikke når fram til elevene.
Mens andre lærere vil være opptatt av å evaluere hvilke forhold
som gjør at resultatene ikke blir som forventet. Den siste
gruppa vil gjerne også være interessert i å få innspill fra
andre om hva som kan forstås og gjøres annerledes.
I et hvert lærerkollegium vil det finnes lærere med ulike
pedagogiske grunnsyn. Noen vil være godt fortrolig med
refleksjon og analyse som en naturlig del av læringsprosesser.
Andre som har en mer faktaorientert og instrumentell oppfatning
av kunnskap og læring, vil forstå dette med refleksjon som løst
prat og bortkastet tid.
Det er derfor viktig å understreke at refleksjon må relateres
til kunnskap. Om gruppa diskuterer enkeltelevers problemer med
læring og atferd, så må veileder sørge for å etterspørre forhold
i læringsmiljøet som kan tenkes å påvirke og opprettholde
problemene (trekke fokus over mot kontekstuelle forhold).
Om gruppa kommer fram til at interaksjonen mellom lærer og elev,
og mellom elevene i klassen, påvirker problemet, så er det
aktuelt å knytte refleksjonen rundt dette problemet til
teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om relasjoner. Hvis det
viser seg at lærerne i gruppa trenger mer kunnskap om enkelte
temaer, kan ekstern veileder for eksempel bidra med å skaffe
aktuell faglitteratur. Biblioteket ved Lillegården
kompetansesenter kan være behjelpelig med dette.
Det å fristille seg fra forhåndsforståelse og fordommer for å
forstå noe nytt, er nok den største utfordringen i mange
lærergrupper. Det ligger i forventningene til lærerrollen å
kunne gi raske og riktige svar på spørsmål fra elever. Mange vil
oppleve at det å bruke tid til å reflektere over et tema tar for
mye tid, fordi en er preget av press etter å finne fram til
raske tiltak. Da er det viktig å minne om at grunnen til at
mange tiltak ikke virker, er at de ikke er tilstrekkelig
forankret i analyse av problemet i forkant.
Om en iverksetter tiltak ut fra hvilke ressurser en har til
rådighet, eller hvilken organisering en har gjort av
lærerressurser på et bestemt trinn, så er det vel ikke så
underlig om det ikke virker? Mange ansatte i PP-tjenesten vil
nok gjenkjenne dette problemet. De utreder og analyserer saker
for å forstå elevenes forutsetninger og behov best mulig, mens
tiltakene ofte blir bestemt ut fra den eksisterende
organiseringen av time- og lærerressurser på skolen.
Peder Haug skriver i artikkelen ”Lærerutdanning til ein skule
for alle” om motsetninger mellom diagnostisering og utredninger
på den ene siden og tiltak på den andre siden. Han hevder at vi
blitt gode til å diagnostisere, men at verken PP-tjenesten eller
lærere vet hva de skal bruke diagnosene til. Han mener at det
mangler både innsikt og innsats på tiltakssiden:
”Karakteristikken om marmortrappa (diagnosane) bygt opp til
utedassen (tiltaka) gir eit godt bilete av tilhøva” (Haug 1996).
Begrepene refleksjon og analyse brukes ofte om hverandre, og
uttrykkes gjerne som to sider av samme sak. Også i praksis vil
refleksjon og analyse gå over i hverandre, og en vil ikke
oppleve noe behov for å avgjøre når en gjør hva. I denne
sammenhengen vil vi likevel trekke et skille mellom betydningen
av disse to begrepene.
Refleksjon uten analyse kan godt forekomme, mens analyse uten
refleksjon vil være utenkelig. Et eksempel på dette er en lærer
som planlegger undervisningen og reflekterer over kunnskapsmål,
innhold, arbeidsmåter, elevenes forutsetninger, rammefaktorer og
over hvordan resultatene av undervisningen skal evalueres. Her
er det refleksjon som er viktig.
Hvis resultatene viser seg å bli dårligere enn forventet, kan
det være nødvendig å analysere ulike forhold som kan bidra til å
forklare dette. Når bestemte forhold er kommet klarere fram
gjennom analyse, kreves ny refleksjon over sammenhenger,
påvirkning og konsekvenser.
Ved bruk av den systemteoretiske analysemodellen legges det til
rette for å utvikle pedagogisk refleksjon. Den starter med å
identifisere et problem eller en utfordring og definere et mål
for prosessen. Deretter innhentes og systematiseres informasjon,
som analyseres og legger grunnlaget for utvikling av tiltak, som
prøves ut og evalueres, for så å revidere forståelse eller
tiltak i tråd med evalueringen.
Analyse kan beskrives som en systematisk undersøkelse av en sak,
hvor helheten løses opp i enkelte bestanddeler. En slik form for
undersøkelse gir innsikt i og bedre forståelse av kompliserte
fenomener.
Den helheten som delene skal analyseres i forhold til må alltid
være avgrenset. Hvis den er for vid og uavgrenset, blir det
vanskeligere å identifisere enkeltfenomenene og forholdet mellom
dem. Som hjelpemidler i analysearbeidet kan det tas i bruk ulike
teorier eller modeller. Analysemodellen og sammenhengssirkelen
er eksempel på slike modeller.
Innledningsvis har vi sagt at LP-modellen bygger på systemteori
som forståelsesmodell. I denne sammenheng blir systemteori brukt
som en fellesbetegnelse for ulike teorier om sosiale systemer
innenfor ulike fagområder. I pedagogisk sammenheng er det særlig
to systemteoretiske retninger som har vært sentrale.
Den ene retningen legger vekt på kommunikasjonsteori, og er
inspirert av blant annet Gregory Bateson (1984). Den andre
retningen kan kalles økologisk orientert pedagogikk, og kan
spores tilbake til Kurt Lewin og Urie Bronfenbrenner
(Johannessen m.fl. 2001:64).
Den utviklingsøkologiske modellen til Bronfenbrenner er et
eksempel på hvordan en komplisert og sammensatt teori er uttrykt
gjennom en forenklet modell. Denne modellen viser de ulike
sosiale systemene som barn (og voksne) blir påvirket av, og den
kan benyttes til å analysere hvordan disse ulike systemene
påvirker individers atferd eller generelle fungering.
Analyse krever en mer systematisk framgangsmåte enn refleksjon,
som gjerne er en åpen, kreativ og spontan prosess. Hensikten med
analysefasen i den systemteoretiske analysemodellen er å få et
klart bilde av enkelte faktorer innenfor bestemte sosiale
systemer.
Ved hjelp av sammenhengssirkelen kan gruppa identifisere ulike
forhold som påvirker og opprettholder problemet, og sammenhenger
mellom disse.
En kunnskapsbasert praksis
(til
toppen)
Hensikten med den systemteoretiske analysemodellen er at lærere
skal lære å analysere sine egne utfordring i klasserommet, slik
at tiltakene som settes i verk blir kunnskapsbasert. Når
lærergruppene analyserer utfordringer, og de planlegger
strategier og tiltak, vil gruppas erfaringer gi nyttige bidrag.
Men i tillegg vet vi at det er hensiktsmessig å velge tiltak som
gjennom forskning har vist seg å ha effekt, for eksempel tydelig
klasseledelse, konsekvent håndheving av regler, og samarbeid
mellom de voksne i skolen, har vist å ha god effekt på mindre
alvorlige atferdsvansker i skolen. Alle som arbeider med
LP-modellen får tilbud om fagdager hvor det blir forelest om
systemteori og ulike faktorer i læringsmiljøet som påvirker
læring og atferd.
Systemteori dreier seg om å forstå elevenes atferd og læring i
lys av de sosiale systemene de inngår i. Vi både påvirkes av og
påvirker de sosiale systemene vi deltar i. Om vi forstår mønstre
og sammenhenger innenfor og mellom sosiale systemer, er det
lettere å forstå handlingene til aktørene som befinner seg i
systemet.
Når det blir lagt fram en sak som gjelder enkeltelevers faglige
eller sosiale læring, er det viktig at gruppa prøver å forstå
utfordringen i lys av kommunikasjon og samhandling på elevens
handlingsarenaer. Ut fra forskningsbasert kunnskap om
problematferd i skolen, vet vi hvilke systemfaktorer som har
størst betydning (Nordahl 2000 og 2005a, Ogden 2001).
Dette gjelder særlig relasjoner mellom elev og lærer, og
relasjoner mellom elevene i klassen. De verdiene og
forventningene som finnes i omgivelsene har også stor betydning.
Dette gjelder både skolen som system og andre sosiale systemer
som familie, venner og nærmiljø.
Atferd har en tendens til å bli selvforsterkende ved at en
ubevisst lever opp til andres forventninger på godt og ondt, i
stedet for å handle som selvstendige aktører med bevissthet om
egne intensjoner for hva en ønsker å oppnå ved sine handlinger.
I gruppenes arbeid med saker er det ikke først og fremst
lærernes egne subjektive oppfatninger og erfaringer som skal
danne bakgrunn for å utvikle forståelse og tiltak, men det
teoretiske og empiriske kunnskapsgrunnlaget som er beskrevet i
LP-modellens teorihefte.
Mange lærere kan oppleve at forskning og teori har lite med
deres praktiske hverdag å gjøre. Men evalueringen av
LP-prosjektet viser at det å jobbe systematisk med å analyse og
tiltaksutvikling relatert til egne utfordringer, gir økt
forståelse for at empirisk kunnskap er relevant for å forstå og
håndtere praksis.
Både gruppeleder og hver enkelt lærer har ansvar for at det
teoretiske kunnskapsgrunnlaget blir relatert til sakene som tas
opp i gruppa. Det vil variere fra gruppe til gruppe i hvilken
grad de får til å arbeide kunnskapsbasert, men ekstern veileder
kan bistå gruppene med å trekke inn relevant kunnskap i
analysearbeidet.
I blant kan det også være aktuelt at veileder bidrar med faglige
innlegg, enten spontant og direkte relatert til det arbeidet som
pågår, eller som planlagte innspill knyttet til et bestemt tema
som lærerne har behov for å kunne mer om.
Det er lett å bli blind for strukturer, kommunikasjon og
samhandling i de sosiale systemene vi inngår i til daglig. Det
er lettere å få øye på noe nytt om en står litt utenfor.
Det å sette sammen lærergruppene på tvers av allerede etablerte
samarbeidsgrupper er nevnt som en måte å få fram dette på. Vi
har også vist til at en ekstern veileder vil ha lettere for å
stille åpne spørsmål og trekke inn nye perspektiver fordi hun
ikke er en del av skolens sosiale systemer til daglig.
En kunnskapsbasert praksis basert på systemteoretisk tilnærming
Kort sagt handler systemteori om å forstå individets handlinger
i lys av de sosiale systemene de handler innenfor. På samme måte
innebærer et sosiokulturelt syn på læring å være opptatt av
samspillet mellom den som lærer og omverdenen (Säljö 2002).
Relasjoner, samhandling og dialog er sentralt i nyere teorier om
læring. Det er elevens læring som er i sentrum, og ikke faget
eller læreboka. Tidligere har pedagogisk forskning i stor grad
hatt fokus på sammenhenger mellom undervisningsmetode og
læringsresultat. Nyere forskning om læringsresultater viser at
faktorer i læringsmiljøet har stor betydning, og da særlig
relasjoner mellom lærer og elev, og relasjoner elevene i mellom.
Karsten Hundeide hevder at elevens potensiale for læring og
utvikling ligger i lærerens oppfatning av eleven, og i elevens
oppfatning av hvordan læreren oppfatter han. Utvikling av
relasjonen vil således bidra til å utvikle elevenes læring (Hundeide
i Dysthe 2001:16).
Hundeide viser til en bok av den israelske psykologen Reuven
Feuerstein som har tittelen ”Don`t accept me as I am!” (men se
meg som den jeg kan bli). I dette perspektivet ligger sonen for
mulig utvikling i lærers oppfatning av eleven, og dermed også
utviklingssonen for relasjonen mellom læreren og eleven.
Så dersom en er opptatt av den nærmeste utviklingssonen mellom
seg selv og den som skal lære (og begge som lærende og i
utvikling), vil en i større grad bidra til å skape og påvirke
selve læringsprosessen. Hundeide viser til det som i sosiologien
blir kalt ”Thomas-postulatet”, som sier at ”dersom du definerer
en situasjon som virkelig, blir den virkelig i sin konsekvens” (Hundeide
i Dysthe 2006:153).
Dette prinsippet er også velkjent gjennom diverse pedagogiske
forsøk. Hawthorne-effekten og Pygmaleon-effekten er eksempler på
hvordan positiv oppmerksomhet og positive forventninger fører
til motivasjon, læring og endring.
Dersom dette sosiokulturelle perspektivet på læring løftes over
i LP-modellens lærergrupper, vil det være naturlig å rette
oppmerksomheten på relasjoner mellom de som lærer (lærerne) og
omgivelsene deres. Relasjoner mellom enkeltlærere og grupper av
lærere, og mellom lærer(e) og ledelsen vil ha betydning for den
enkelte lærers læring.
I mange lærerkollegier, innad i PP-tjenesten, og mellom skoler
og PP-tjeneste, kan det ligge et stort potensiale gjennom det å
praktisere ut fra mottoet ”Ikke se meg som den jeg er, men som
den jeg kan bli”!
Om vi vil vise respekt for andre, og bidra til å forbedre
relasjoner, så må vi være villig til å se en gang til, og se
relasjonene som det den kan bli.