Samarbeid
om profesjonsutdanning for allmennlærere
Senteret har
bred erfaring fra arbeid med skoleutvikling, hvor utfordringer i
praksisfeltet analyseres i lys av forskningsbasert kunnskap om læringsmiljø
og atferd. Disse
erfaringene vil være
utgangspunkt for samarbeid med lærerutdanningsinstitusjoner om
videreutvikling av yrkeskompetanse for allmennlærere.
Praksisopplæring er en viktig del av allmennlærerstudiet
hvor studentene utvikler yrkeskompetanse og profesjonalitet.
Erfaringer som rapporteres fra studenter og lærere i lærerutdanning
og grunnopplæring, viser at det er behov for å utvikle bedre
sammenheng og helhet i studentenes læring gjennom undervisning og
praksis. Videreutvikling
av en yrkesrettet utdanning for lærere må derfor skje gjennom nært
samarbeid mellom lærerne i lærerutdanningen og øvingslærerne i
praksisskolene.
I første
omgang vil det stå sentralt å etablere kontakt med lærerutdanningsinstitusjoner
og forskningsmiljøer for å kartlegge aktuelle områder og former
for samarbeid. Lillegården kompetansesenter vil orientere seg om
hvordan ulike lærerutdanningsinstitusjoner forbereder studentene
for lærerrollen. Senteret
vil også kartlegge hvilke behov og muligheter som finnes i ulike
regioner og fagmiljøer for samarbeid om sosialisering til læreryrket.
Det vil blant annet bli innhentet erfaringer og etablert
samarbeid med utvalgte høgskoler knyttet til det nasjonale
prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærer”.
Gjennom dette vil vi skaffe oss kunnskap om viktige temaer
som må ivaretas bedre i lærerutdanningen, både med tanke på
teori og praksis. Resultatene av kartlegging og
informasjonsinnhenting vil danne utgangspunkt for strategisk
planlegging av senterets virksomhet på dette området de nærmeste
årene.
Som en start på
senterets samarbeid med lærerutdanningsinstitusjoner vil det høsten
2005 startes et prosjekt i samarbeid med Høgskolen i Telemark.
Dette prosjektet vil rette seg mot praksis i allmennlærerutdanningen.
Høgskolen vil ha ledelsen av prosjektet, og en prosjektgruppe med
deltakere fra de ulike fagseksjonene ved Høgskolen, utvalgte
praksisskoler, studentrepresentanter og Lillegården
kompetansesenter vil planlegge og gjennomføre prosjektet.
Fokus og innsats vil rettes mot helhet og sammenheng mellom
fagene i høgskolens undervisning, mellom profesjonstemaene og
fagplanene i rammeplanen, og mellom undervisningen og utfordringer
i praksis. Prosjektet vil følge et studentkull som består av to
klasser ved allmennlærerutdanningen i Porsgrunn gjennom tre år. Høgskolen vil søke Utdanningsdirektoratet om midler til
evaluering. Telemarksforskning har deltatt i det innledende
samarbeidet om prosjektet, og er aktuell instans i forhold til å
gjennomføre evaluering.
Sist oppdatert:
05.10.2005
|