Pedagogisk
psykologisk tjeneste
Når man skal starte en endrings- og
utviklingsprosess basert på systemarbeid på en skole kan det være
vesentlig å få inn eksterne bidragsytere. I dette prosjektet
er det Lillegården kompetansesenter som ved sine veiledere skal
ivareta en slik funksjon. Det er først og fremst lagt
forskningsmessige vurderinger til grunn for en slik avgjørelse,
det vil si av hensyn til den evalueringen av arbeidet som NOVA
skal gjennomføre. Ved å ha eksterne veiledere fra Lillegården
kompetansesenter kan man garantere en viss likhet og
standardisering av den veiledningen som vil bli gitt. Pedagogisk
psykologisk tjenestes (PPT) formelle rolle i prosjektet er
derfor begrenset til å være deltakere i prosjektgruppa ved
hver skole.
Det vesentlige er at prosjektet ikke forutsetter
noen annen innsats fra PPT enn at de deltar i prosjektgruppa ved
skolen. Dersom lærergruppene på egen hånd kommer til at de i
prosjektet vil forsøke å utnytte det samarbeidet de allerede har
eller er i ferd med å utvikle med PPT, står de fritt til dette.
Hvis lærergruppa i denne situasjonen skal arbeide i tråd med
prosjektets intensjoner, er det en forutsetning at representanten
for PP-tjenesten kjenner til og følger prinsippene for arbeidet
som lærergruppene skal bruke.
Lærergruppene
kan komme i den situasjonen at det er naturlig å søke bistand
fra PPT i forbindelse med de sakene de arbeider med. Dette kan for
eksempel tenkes å være hjelp til observasjon eller spesifikke
problemstillinger knyttet til enkeltelever. Bistand fra PPT vil da
utgjøre en del av grunnlaget gruppa vil ha for å utvikle
hensiktsmessige strategier og tiltak. Slik hjelp fra PPT må lærergruppene
søke om på ordinær måte. Det skal ikke gå noen ”snarvei”
til PPT via den PP-ansatte som er deltaker i prosjektgruppa.
I mange tilfeller vil derfor deltakelse i
prosjektgruppa ved skolen kunne være et utgangspunkt for PPT til
å arbeid mer på systemnivå i skolene.
PPT
og LP-programmet
Lillegården
kompetansesenter og NOVA (Norsk institutt for forskning om
oppvekst, velferd og aldring) vil i samarbeid utvikle et eget
program (LP-programmet) som bygger på de ulike komponentene i
LP-prosjektet. LP-programmet
vil være klart til implementering i andre norske kommuner i løpet
av 2005.
Rollen
til PPT vil være annerledes i LP-programmet enn den er i
LP-prosjektet. I LP-programmet vil PPT kunne ha en viktig rolle
som initiativtaker og støttespiller/veileder i den lokale
implementeringen. Det vil
si: Bidra med å øke forståelsen for systemrettet arbeid i
skolen, drive jevnlig veiledning og oppfølging av lærergruppene
lokalt på skolene og bistå lærerne i forhold til faglig
påfyll. Veiledningen tar utgangspunkt i tema og problemstillinger
som lærergruppene arbeider med. Faste fagdager og nettverksarbeid
er en sentral del av arbeidet lokalt.
Fra
våren 2005 har Lillegården kompetansesenter til hensikt å
utdanne eksterne støttespillere/veiledere (fagpersoner fra PPT, høyskole,
osv) i bruken avLP- programmet. Lillegården kompetansesenter vil
følge opp de eksterne støttespillerne/veilederne via kurs,
faglige samlinger, veiledning, nettverksmøter, egen web. side,
e-post og e-konferanserom.
|