Fokus rettes direkte på lærerne ved 14 skoler i
Ålesund, Sandefjord og Porsgrunn. Prosjektet skal gi lærerne et
verktøy for å håndtere utfordringer. De skal utvikle kompetanse i
kartlegging og analyse av elevenes læringsmiljø for bedre å se
sammenhenger mellom elevenes prestasjoner og problematferd. Dette
skal ende ut i tiltak for gode læringsprosesser.
I praksis vil dette si at lærerne organiseres i grupper. De arbeider med temaer, utfordringer eller problemer med
utgangspunkt i situasjoner de møter i sin pedagogiske praksis, og
som man ønsker å endre. Gruppen henter inn informasjon og
analyserer denne slik at lokaltilpassede strategier og tiltak kan
gjennomføres på de enkelte skolene.
Det er utarbeidet en
veileder for deltakerne som skal hjelpe til å systematisere
prosjektarbeidet.
God støtte blant kolleger og funksjonelle
strategier for å løse utfordringene lærerne opplever i hverdagen,
kjennetegner arbeidet i prosjektet.